سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سنگ ساختمانی گرانیت

نظر

اضطراب ریاضی چیست ؟


*آیا محاسبات ریاضی در حضور معلم و همکلاسی ها برای شما دشوار است؟
*آیا محاسبه یک جمع ساده در یک مغازه یا رستوران شما را به هم می ریزد؟
*آیا در تنهایی عملکرد بهتری دارید؟
*یکی از مشکلات شایع بین دانش آموزان اضطراب ریاضی است و نه تنها بین کودکان و نوجوانان شایع است بلکه تا بزرگسالی نیز همراه آنهاست.
*برای حل این مشکل چه باید کرد؟

معلم خصوصی ریاضی در اصفهان به این سوالات پاسخ میدهند.

اضطراب ریاضی وضعیت روحی و روانی می باشد که به هنگام مواجه فرد با محتوای ریاضی، چه در زمان آموزش و یادگیری و چه در زمان حل سوالات به وجود می آید. متاسفانه اضطراب ریاضی همراه با نگرانیهای زیاد و به هم ریختگی فکری است که در نهایت به ایست فکری منجر می شود. اضطراب ریاضی باعث کند شدن فرآیندهای ذهنی برای انجام عملیات ریاضی و گیجی و ناامیدی در دانش آموزان می شود. این دانش آموزان با اجتناب از حل کردن تمرین‌های ریاضی چه سخت و چه آسان، از یادگیری درس ریاضی طفره می روند. بدون شک یکی از مهمترین درس هایی که دانش آموزان در همه مقاطع تحصیلی به یادگیری و درک آن احتیاج دارند، درس ریاضی است. پژوهش ها نشان می دهد که ریاضی یکی از دروسی است که در آن موفقیت از عواملی نظیر اضطراب که بیشتر از حس نگرانی است، تأثیر می پذیرد. این یک واکنش شیمیایی در مغز انسان است که می تواند فرایند شناختی را مهار کند و علائم جسمی از جمله تنفس سریع، تپش قلب و ناراحتی معده را ایجاد کند. اگر دانش آموزی در کلاس ریاضی عصبی شد یا گریه کرد ممکن است از اضطراب ریاضی باشد. متاسفانه اضطراب ریاضی همه سنین حتی بزرگسالان را نیز در بر می گیرد. یک تحقیق در آمریکا نشان داد که نود و سه درصد از بزرگسالان تا حدودی ترس از ریاضی را تجربه می کنند و هفده درصد آنها درجات بالاتری از این ترس یا اضطراب را تجربه می کنند. شانزده درصد از دانش آموزان اولین تجربه ای که منجر به این اضطراب گشته است را در سال‌های سوم و چهارم دبستان به دست آورده اند. هنگامی که کودکان مشغول حل کردن تمرین‌های ریاضی هستند، آن دسته از کودکان با اضطراب ریاضی بالا، مناطق مغزی را که درگیر اضطراب هستند را فعال می کنند، در حالی که کودکانی که اضطراب ریاضی کمتری دارند مناطق مغزی را فعال می کنند که در حل مسائل ریاضی نقش دارند. اضطراب ریاضی حافظه فعال را برای یادگیری و حل مساله فلج می کند.

چند نکته برای کاهش اضطراب ریاضی
تمرین و به دست آوردن آمادگی سبب افزایش اعتماد به نفس می شود که نتیجه آن موفقیت است.
موفقیت های پی در پی سبب کاهش اضطراب ریاضی می شود.
دانش آموزان باید بدانند که تنها انسانی نیستند که این احساس را تجربه می کنند، بسیاری از مردم به خصوص افراد تحصیل کرده مانند معلمان، پزشکان، مهندسان و… هنگام رو به رو شدن با سوالات جدید ریاضی، اضطراب ریاضی دارند. پرسیدن سوال بسیار کمک کننده است. بسیاری از دانش آموزان، از ترس قضاوت معلم و دوستانشان سوال نمی پرسند غافل از این که سوال پرسیدن نشانه قدرت است. با سوال پرسیدن و گفتگو در مورد مسائل ریاضی، درک دانش آموزان بالاتر خواهد رفت. دانش آموز باید بداند اغلب برای حل هر مسئله چند راه حل وجود دارد.

خودگویی های منفی ممنوع
دانش آموزانی که از این مشکل رنج می برند گفتگوهای درونی تلخی را با خود تجربه می کنند : من از ریاضی متنفرم، من نمی توانم مسائل ریاضی را درست حل کنم و من در ریاضی پیشرفت نمی کنم.

شناخت نکات مثبت دانش آموزان
هر دانش آموزی باید بداند چه توانایی‌هایی دارد. دانستن این ها به او کمک می کند تا با یاد آوری آن ها اضطراب ریاضی کاهش یابد.
برای رسیدن به موفقیت باید روزانه تلاش کرد. تکالیف ریاضی را باید همیشه انجام داد. تلاش های روزانه مهارت دانش آموزان را افزایش می دهد.
دانش آموزان باید در جهت رسیدن به موفقیت و کاهش اضطراب ریاضی در صدد جبران خسارت های احتمالی باشند. مثلا اگر کلاسی را از دست دادند، حتما یادداشت های کلاس را از یکی از همکلاسی های خود بگیرند. زیرا کلاسی که از دست رفت رسیدن به روند کلاس دشوارتر خواهد شد. دانش آموزان می بایست درس ریاضی را حتما از پایه آموزش ببینند.اگر دانش آموزان مشکل درک مفاهیم اولیه را داشته باشند، این موضوع می تواند یکی از عوامل اضطراب ریاضی باشد. در این زمان برای کاهش اضطراب و موفقیت، بهتر است برگردد م مطالب پایه را دوباره یاد بگیرد. زیرا هرگز دیر نیست.
و اما دانش آموزان عزیزم
شاید راه حل معلم برای شما قابل درک نباشد. دست از تلاش برندارید. تلاش کنید تا مساله را از از راه خود درک کنید. به یاد داشته باشید، در بیشتر موارد بیش از یک راه برای حل مسئله ریاضی وجود دارد. قبل از رفتن به کلاس بخشی را که معلم قصد تدریس دارد را پیش خوانی کنید .
از منابع مختلف استفاده کنید. در صورت درک نکردن موضوعی به مطالعه آن بپردازید می توانید به سایر متون ریاضی مراجعه کنید، از فلش کارت‌ها، مجلات و تحقیق در اینترنت استفاده کنید.
مطالب ذکر شده همگی در کاهش اضطراب ریاضی نقش دارند، اما دانش آموزان به تنهایی قادر به مدیریت این مراحل نیستند. دانش آموزان و خانواده هایشان برای گذر از این مشکل نیاز به همفکری و همراهی دارند. گروه آموزشی ما در کلاس های تدریس خصوصی ریاضی در اصفهان با چند دهه تجربه تمام قد در کنار شما و فرزندانتان ایستاده است تا با حمایت از شما و عزیزانتان فرآیند یادگیری ریاضی را به اتفاقی زیبا و باشکوه در زندگی فرزندانتان تبدیل کند و به خود می بالد که در طی سالها خدمت بهترین نتایج را در زمینه کاهش یا بهبود اضطراب ریاضی به دست آورده است. به ما اطمینان کنید، همواره در کنارتان هستیم و به بودنتان مفتخریم.